کرونا ثابت می کند!

عجب چیزی بود این کرونا!!!!

اگر تا قبل از این میخواندیم خداوند یکی از بزرگ ترین پادشاهان (نمرود زمان حضرت ابراهیم علیه السلام) را با یکی از کوچک ترین مخلوقاتش (پشه) خوار و ذلیل کرد اکنون تعجب نمی کنیم که چطور چنین چیزی ممکن است!! چرا که کرونا ثابت کرد بزرگترین اقتصاد های دنیا با یک ویروس کوچک تهدید می شود!!

اگر در حدیث میخواندیم قبل از ظهور ترسی عالم گیر بر مردم حاکم می شود و مرگ جمعی رخ می دهد اکنون دیگر تعجب نمی کنیم و مغرور نمی شویم که ما در قرن 21 و اوج تمدن و پیشرفت علمی بشر هستیم! مگر ممکن است بیماری فراگیر به بشر پیشرفته چنین آسیبی برساند؟؟ و اینطور کرونا این احادیث را هم برای ما اثبات کرد که آری چنین چیزی ممکن است!

وقتی در قرآن خواندیم که در مواقع اضطراری همه کس را جز خداوند فراموش می کنید و فقط او را خالصانه میخوانید، شاید تعجب می کردیم که این مخصوص ما مسلمانان است! تا اینکه کرونا به ما ثابت کرد حتی ترامپ هم در این وضعیت روز ملی دعا اعلام می کند (یکشنبه پانزده مارس)!!

اگر تاکنون کسی گمان می کرد دین اسلام خرافه و مخالف دین است اکنون بسته شدن حرم ها به توصیه متخصصین بهداشتی به ما ثابت کرد پیرو دینی هستیم که در کنار معنویت و اخلاق، به علم و دانش و عقل گرایی هم اهمیت می دهد!!!

هنگامی که نخست وزیر انگلیس (جانسون) را دیدم که برخلاف توصیه ها می گوید با بیماران کرونایی دست دادم و باز هم دست می دهم یاد تصویر روز درختکاری رهبر انقلاب افتادم که دستشان دستکشی بود که نشان از جدیت در اجرای توصیه های پزشکی و بهداشتی است!! (لینک کلیپ جانسون: https://b2n.ir/466608)

آری وقتی سرمست از قدرت بشر؛ ناباورانه این آیه از قرآن را میخواندم که: خلق الانسان ضعیفا ... براستی انسان موجودی ضعیف آفریده شده است؛ اکنون با این ویروس به ضعف و ناچیز بودن نوع بشر در برابر قدرت الهی پی بردم!

یا زمانی که آیات قیامت را میخواندم که: آدمی از پدر و فرزند و برادر و همه فرار می کند؛ وعلامت سوالی برایم پیش آمد که چطور ممکن است آدمی از همنوع و همکیش و هم خانواده خود فرار کند؟ اکنون که از ترس بیماری همه از هم فراری شده اند این آیات کمی برایم ملموس تر است.

کرونا عقل را هم به سر برخی بر میگرداند!!! وقتی عده ای مومنین را مسخره می کردند که تقلید معنا ندارد و چرا مقلد دیگران شده اید، اکنون همان ها مو به مو از پزشکان تقلید می کنند!! اگر بگویی عقلتان کجاست؟ چرا تقلید می کنید؟ با دلهره و ترسِ کرونا میگویند: عقل ما می گوید از متخصص باید پیروی کرد! عجب!!! پیروی از متخصص بهداشت در امور بهداشتی خوب است و از مرجع تخصصی دین بی عقلی!! الحق که هرچه به سرتان بیاید از همین کوته فکری هاست! چه شد که به یکباره مسخره کنندگان تقلید خود مقلد پزشکان شدند؟؟؟ ما که از اول دنبال پیروی از متخصصین هر رشته بودیم و الان هم همین کار را می کنیم!

کرونا با همه سختی هایش، چیزهای خوبی هم به ما یاد داد!!! کسانی که با تمسخر به دیوار نگاره های «النظافة من الایمان» نگاه می کردند اکنون خود مومن ترین افراد شده اند و مدام به نظافت مشغول اند!!

شما از کرونا چه آموختید؟

خیلی ها که از قدیم عقده از دین و متدینین داشتند اکنون فرصت زخم زبان ها را پیدا کرده اند! چند جمله ای هم خطاب به آنان بگذاریم بد نیست:

یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ «6» الَّذِی خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ «7» فِی أَیِّ صُورَةٍ ما شاءَ رَکَّبَکَ «8» کَلَّا بَلْ تُکَذِّبُونَ بِالدِّینِ «9» وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ لَحافِظِینَ «10» کِراماً کاتِبِینَ «11» یَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ «12»

ای انسان! چه چیز تو را در برابر پروردگار کریمت مغرور ساخته است؟! همان خدایی که تو را آفرید و سامان داد و منظّم ساخت، و در هر صورتی که خواست تو را ترکیب نمود. (آری) آن گونه که شما می‌پندارید نیست؛ بلکه شما روز جزا را منکرید! و بی‌شک نگاهبانانی بر شما گمارده شده... والا مقام و نویسنده (اعمال نیک و بد شما)، که می‌دانند شما چه می‌کنید! (آیات ابتدایی سوره انفطار)